Veelgestelde vragen over de thema-avond

Onze visie is dat een aanpak waarbij zowel de jongeren zelf, de mentoren als de ouders worden meegenomen, het meeste effect geeft. Door zowel de lessen in de onderbouw, de bovenbouw en de ouderavond te geven ontstaat een mooie doorlopende leerlijn.

Voor ouders en verzorgers van leerlingen die nu de Mentorlessen over Stress krijgen. Dus niet voor de ouders van alle leerlingen en niet voor leerlingen zelf. Er kunnen maximaal 300 personen deelnemen aan de online thema-avond.

Ja zeker! Het is prettig als iemand van school, bijv. onze contactpersoon of een coördinator, deelneemt zodat hij/zij de spreker van PSIEG kan aankondigen, de chat kan beheren en school specifieke vragen van ouders kan beantwoorden.

Tijdens de ouderavond informeren we ouders over de inhoud van Mentorlessen over Stress (MoS) en leren we ouders hoe ze stress bij hun zoon/dochter kunnen herkennen en wat ze kunnen doen ter ondersteuning thuis (praktische handvatten).

De agenda van de avond ziet er globaal zo uit:
  • 19:10 Contactpersoon van school en de spreker testen de presentatie, geluid en filmpjes
  • 19.30-20.30 Presentatie PSIEG:
    • Achtergrond (Wat is uit onderzoek bekend over stress bij jongeren? Hoe werkt stress?
    • Wat doet school? (Wat zijn de Mentorlessen over Stress?, Wat leren de leerlingen tijdens deze lessen?)
    • Wat kunt u thuis doen? (Hoe kunt u stress bij uw zoon/dochter herkennen en aanpakken?)
  • 20.30-20.45 Toelichting vanuit het zorgteam op het zorgaanbod vanuit school
  • 20.45-21.00 Vragen en afsluiting

Nee, de thema-avond wordt gegeven aan ouders van leerlingen van de onderbouw en bovenbouw gezamenlijk. Uitzondering: als school alleen de onderbouw- óf bovenbouw Mentorlessen over Stress geeft, dan geven wij een thema-avond die daarbij aansluit.

Voor ouders hebben we een uitnodiging (pdf) beschikbaar. Deze uitnodiging ontvangt school ± 3 weken voorafgaand aan de ouderavond, tezamen met de link voor Teams. School zorgt ervoor dat de ouders tijdig de link ontvangen. Wij raden aan om de link op de dag van de thema-avond zelf nogmaals aan de ouders te versturen. Dit is dan meteen een reminder dat de thema-avond die avond is.

In de aanloop naar de thema-avond stuurt school de uitnodiging en link door naar de ouders.

Bij de thema-avond sluit de contactpersoon (of iemand anders) van school uiterlijk om 19:10 uur even aan bij Teams, zodat de PowerPoint presentatie en het geluid van de filmpjes getest kan worden. Hij/zij zal de spreker kort introduceren bij de start van de ouderavond.

Bij voorkeur wordt de presentatie van PSIEG gevolgd door een korte toelichting vanuit het zorgteam over het aanvullende zorgaanbod op school, bijv. een faalangsttraining of cursus mindfulness. Zo niet, dan duurt de avond een kwartiertje korter.

Allereerst is de planning uiteraard belangrijk. Zijn er in dezelfde week bijvoorbeeld geen andere ouderavonden of 10-minuten gesprekken gepland? Daarnaast hebben we gemerkt dat het helpt als ouders zich via school inschrijven voor de thema-avond. Dit vergroot hun commitment en voorkomt last minute afhakers.

We nemen de ouderavond niet op omdat een dergelijke opname niet AVG-proof is. We moedigen ouders juist aan om actief deel te nemen tijdens de webinar, via de chat en live in beeld. Bovendien is onze ervaring dat opnames doorgaans niet of slechts oppervlakkig (met doorspoelen) worden teruggekeken. Het thema stress vraagt juist volle aandacht. Door de tijd te nemen voor deze webinar en deel te nemen aan de interactieve onderdelen, worden ouders zich meer bewust van stress binnen het gezin en hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Nee, we geven de thema-avond als interactief webinar. Dit maakt het voor ouders makkelijk om aanwezig te zijn. En het scheelt (reis)tijd voor zowel de trainer als de contactpersoon van school.

Nee, dat raden we af omdat de avond zelf voor ouders eigenlijk al lang genoeg duurt en de informatiedichtheid van de thema-avond hoog is (kans op overload aan informatie). Wat wel goed werkt, is een korte toelichting vanuit het zorgteam over het extra aanbod binnen school (bijv. kanjertraining, individuele coaching door zorgteam, mindfulnesstraining of ander extra aanbod dat school biedt) en over hoe de signalering en het inschakelen van meer hulp gebeurt wanneer dat nodig is. Hiermee hebben we veel ervaring en het wordt door ouders zeer gewaardeerd.

Klik hier voor FAQ die gaan over de LICENTIES voor het gebruik van het lesmateriaal

Klik hier voor FAQ die gaan over de MENTORTRAINING

Thema:  Overlay door  Kaira ·