Veelgestelde vragen over de mentortrainingen

Voor mentoren die de Mentorlessen over Stress (MoS) gaan geven. Er is een aparte training voor de lesmodule voor de onderbouw en een aparte training voor de lesmodule voor de bovenbouw. De trainingen verschillen inhoudelijk van elkaar, evenals de inhoud van de lessen.

Ja. Mentoren die de lessen gaan geven dienen de volledige training (3 uur) eenmalig gevolgd te hebben voordat zij de lessen kunnen geven. De licentie voor het gebruik van het lesmateriaal is dan ook persoonsgebonden en alleen af te nemen nadat de training gevolgd is.

Ja, het minimum aantal deelnemers aan de mentortraining is 5 en het maximum per training is 25 deelnemers. Wijzigt het aantal deelnemers na de planning, houd dan rekening met deze aantallen en breng ons op de hoogte. NB. alleen mentoren die daadwerkelijk de MoS gaan geven, kunnen deelnemen aan de training (en desgewenst de contactpersoon en afdelingscoördinatoren).

Voert uw school MoS al uit en zijn er minder dan 5 mentoren die nog de training moeten volgen? Kijk dan hier voor informatie over de online training.

Collega’s van het zorg- of ondersteuningsteam zijn welkom bij de training. Zij gaan niet zelf de lessen geven maar kunnen bij individuele begeleiding van leerlingen aansluiten bij wat er tijdens MoS geleerd wordt.

De training is ook toegankelijk voor de afdelingscoördinatoren en/of de contactpersoon. Onze ervaring is dat de implementatie van MoS beter verloopt wanneer de contactpersoon ook bij de training aanwezig is en praktische vragen direct kan beantwoorden (zoals: wordt op onze school ook een ouderavond gegeven door PSIEG? In welke jaarlagen worden de lessen gegeven? En per wanneer starten we met de lessen?). Totaal kunnen er max. 5 'extra' collega's deelnemen.

Mentoren die de lessen het komend schooljaar niet gaan geven, kunnen niet deelnemen aan de training. Dit gaat ten koste van de aandacht voor de mentoren die wèl de lessen gaan geven. Ook is het nodig om op korte termijn actief aan de slag te gaan met het geleerde, waardoor het beklijft.

Dat is een keuze van school. Het is handig om over de doorlopende leerlijn na te denken: de meeste vmbo-scholen kiezen voor de onderbouwmodule in klas 1 en 2 en de bovenbouwmodule in klas 3 en 4.

Binnen het havo/vwo worden doorgaans de mentoren van klas 2 en 3 getraind in de onderbouwmodule en mentoren van klas 4 en 5 in de bovenbouwmodule. Maar ook daarin kan een andere keuze gemaakt worden.

Advies: kies vaste jaarlagen waarin de onderbouw basislessen en onderbouw verdiepingslessen gegeven worden en vaste jaarlagen waarin de bovenbouw basislessen en bovenbouw verdiepingslessen worden gegeven.

De docentenhandleiding wordt uitgereikt tijdens de training. Binnen 5 werkdagen na de training (doorgaans al de eerste werkdag na de training) ontvangen de mentoren een e-mail met hun persoonlijke inloggegevens (NB deze mail kan in een spam-folder terechtkomen). Een deelnemer aan de online training ontvangt voorafgaand aan de training de docentenhandleiding per post.

Ongeveer 2-3 weken voorafgaand aan de training ontvangt school een mail van ons met de laatste praktische puntjes en in de bijlage een uitnodiging voor de deelnemers van de training. Deze kan school aan de deelnemers doorsturen.

Nee dat gaat niet. De training duurt echt 3 uur (incl. korte pauze). Naast deskundigheidsbevordering op gebied van stress en signalering van stressklachten, worden veel actieve werkvormen geoefend. Mentoren zijn daarna klaar om de lessen met nog maar minimale voorbereiding te geven.

De wens om het aantal trainingen voor mentoren te beperken, is begrijpelijk. Docenten zijn over het algemeen al erg druk en we willen hen niet onnodig belasten.
 
De MoS kunnen echter niet zonder training worden gestart. Juist om mentoren te beschermen: na een training van 3 uur zijn zij volledig voorbereid om de lessen te geven en voelen zij zich bekwaam. Na de training is er vrijwel geen voorbereiding nodig, waardoor de werkdruk niet extra toeneemt. Uit onze evaluatie blijkt overigens dat mentoren zeer tevreden zijn over de training.
 
Het is belangrijk om de mentortraining zo te plannen dat deze niet in een drukke periode valt. Als er al veel trainingen gepland staan, is het verstandig om de mentortraining uit te stellen naar het voorjaar of zelfs naar het volgende schooljaar.

Als een mentor onverhoopt gedeeltelijk of volledig afwezig is (bv vanwege ziekte), dan kan hij/zij deelnemen aan de online training en direct daarna de lessen geven. De mentor kan zich hiervoor opgeven via deze link: https://psieg.nl/inschrijven-online-training/ De contactpersoon van school kan dat ook doen als dat makkelijker is.

De online training is flink ingekort en echt bedoeld als noodoplossing. We geven sterk de voorkeur aan mentoren live op school trainen. Er kan zoveel meer in een fysieke training dan online. Het oefenen van de actieve werkvormen, maar ook bijv. het aanvoelen en bespreekbaar maken van mogelijke weerstand. Maar een enkele keer is er geen andere oplossing, vandaar dit aanbod. De kosten voor de online training vindt u hier.

Klik hier voor FAQ die gaan over de LICENTIES voor het gebruik van het lesmateriaal

Klik hier voor FAQ die gaan over de THEMA-AVOND VOOR OUDERS

Thema:  Overlay door  Kaira ·